Google sökordsplaneraren

Saknar du Sökordsplaneraren eller undrar var du hittar verktyget nu för tiden? Ingen fara, det går fortfarande att komma åt Sökordsplaneraren utan att först behöva skapa en kampanj i Google Ads. Google har bara försvårat det lite.


Sökordsplaneraren 

Tidigare när Google Ads var Google AdWords så var det inga konstigheter att hitta och använda verktyget Keyword Planner, eller Sökordsplaneraren som det kallas på svenska. Sen kom det en rad förändringar och slutligen bytte man även namn till Google Ads. I samband med den här förändringen som skedde så gick ett rykte att Sökordsplaneraren har man numera tillgång till först efter att man också skapade en kampanj. Men så är inte det alltså inte, det går fortfarande att komma åt Sökordsplaneraren utan att först behöva skapa en kampanj i Ads. Om du är nyfiken på hur du fortfarande kommer åt Sökordsplaneraren för att ta fram information om sökord, prognoser och uppskattad kostnad och mycket mer. Ja, då läser du vidare nedan, så skriver jag hur det går till.


Vad är Sökordsplaneraren för något?

Sökordsplaneraren är ett är ett mycket hjälpsamt verktyg för såväl sökmotoroptimering (SEO) likväl som sökmotorannonsering (SEM) som ger förslag på relaterade sökord till de varor eller tjänster som du marknadsför på din hemsida. Verktyget kommer man endast åt genom sitt Google konto. När du matar in ett sökord i verktyget så skapas det per automatik en lista med förslag som är relaterade till just det sökord som du har matat in i verktyget.  Så, utan att utveckla det vidare så är Sökordsplaneraren ett ypperligt bra verktyg som hjälper till att få en sökordslista, och framför allt en bredare sökordslista. Sökordsplaneraren är ett fantastiskt verktyg som Google kallar Sökordsplaneraren i sitt annonsverktyg Google Ads som låter dig ta reda på vad folk söker efter i sökmotorn Google. Verktyget används framförallt av dem som ska annonsera genom Google Ads men kan såklart också även likabra  att användas av dig som inte tänkt att annonsera. Helt enkelt ett SEO-verktyg som dem flesta sajtägare bör nyttja åtminstone en gång.

 

Hur används sökordsplaneraren?

Sökordsplaneraren är ett sökanalys- och sökordsverktyg som återfinns i Google Ads och det används framförallt till att:

  • Upptäcka nya sökord – få sökordsförslag som kan hjälpa dig att nå personer som är intresserade av din produkt eller tjänst.
  • Få information om sökvolym – se hur många sökningar som görs månatligen på orden i fråga och få prognoser för vad de kan ge för resultat i framtiden.


Varför ska man använda sökordsplaneraren?

För att summera det hela kortfattat är Googles sökordsplanerare ett verktyg som används för att hitta nya sökord och även få information om antalet sökningar på dessa samt även bland annat uppskattad svårighet, konkurrens, och kostnad i det fall man vill annonsera på sökordet. Med hjälp av sökordsplaneraren kan man få ut en mängd data där man helt enkelt kan välja ut sina sökord utifrån ett mer strategiskt perspektiv.


Var finns Sökordsplaneraren i Google Ads

Så här kommer du åt verktyget (du behöver ett Google-konto):

    1. Gå till startsidan för Sökordsplaneraren:
      https://ads.google.com/home/tools/keyword-planner/
    2. Klicka på ÖPPNA SÖKORDSPLANERAREN
    3. Vid frågan om Vad är huvudsyftet med annonsen? … klicka på Sälj mer på webbplatsen eller få fler registreringar. 
    4. Klicka på textlänken Växla till expertläget en bit ned. Se bild nedan.


      Sökordsplaneraren, syfte



    5. Når frågan om kampanjtyp dyker upp så klicka på Skapa ett konto utan kampanj.

      Sökordsplaneraren, kampanjtyp


    6. Grattis! Nu har du snart tillgång till Sökordsplaneraren, klicka på EXPLORE YOUR ACCOUNT
    7. Sökordsplaneraren hittar du via TOOLS & SETTINGS och vid kolumnen PLANNING längst till vänster så klickar du på Keyword Planner.
    8. Därefter så gör du ditt val så är du igång med Sökordsplaneraren.


Om sökordsplaneraren 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.