1

Säker leverans av e-post i WordPress

WordPress använder som standard en e-postfunktion i PHP för att skicka e-post, vilket inte är helt vattentät leverans av utgående e-post. Varför? Shared Hosting är när flera webbplatser delar en stor server, många delade värdleverantörer har inte den funktionen korrekt konfigurerad eller inaktiverad för att undvika missbruk. Detta gör att det händer att WordPress-e-postmeddelanden inte levereras, framför allt levereras de inte säkert.

Lösningen är att din webbleverantörs konfiguration för SMTP eller använda en tredjeparts e-posttjänst för att skicka dina e-postmeddelanden säkert och över SMTP. Du kan använda tjänster som Mailgun, Google Apps for Work eller Sendgrid.

Använd ditt e-postkonto från din leverantör

De flesta webbhotell erbjuder e-posttjänster för varje domän, det betyder att du kan skapa ett e-postkonto som är detsamma som webbplatsens domännamn, oftast hur många du vill om utrymmet tillåter det.
Först skapar du ett e-postkonto via ditt kundkonto hos webbhotellet. För att göra detta måste du logga in på ditt värdkonto.
Därefter går du till CPanel, som är kontohanteringssystemet. Vissa värdleverantörer använder andra kontohanteringssystem.

Du måste sedan klicka på e-postkonton under e-postavsnittet. Det kommer då att finnas ett enkelt formulär som måste fyllas i med den information som krävs för att skapa e-postkontot.
Efter att ha gjort detta är du redo att använda ditt e-postkonto i WordPress. Men innan du gör det behöver du din SMTP-värd för din e-postadress och SMTP-port för säker inloggning. Du kan få denna information från din webbhotellleverantör. Denna information finns vanligtvis i supportavdelningen hos  din leverantörs webbplats. Om den inte kan hittas kan du kontakta värdstödet för att begära informationen.

Använd din e-postadress i WordPress

Du måste nu installera och aktivera ett tillägg som exempelvis WP Mail SMTP. När tillägget har aktiverats ska du gå till Inställningar och sedan E-post för att konfigurera inställningarna för insticksprogrammet.
Först måste du ange e-postadressen som du just har skapat.
Därefter kan du lägga till ett från namn, som kommer att användas som avsändarnamn. Om du inte lägger till ett från namn kommer tillägget som att använda standard WordPress. I mitt fall skulle jag förmodligen skriva ”Mail från dandersson.nu” eller ”dandersson.nu”  i detta fält.

Därefter måste du välja avsändaren. Du måste klicka på alternativet ’Annan SMTP’ och markera rutan bredvid ’Return Path’. Detta alternativ ställer in returvägen så att den matchar avsändaradressen. Om det inte är markerat förloras avvisade meddelanden och kvitton som inte levereras.
Efter detta måste SMTP-alternativ ställas in. Ange din SMTP-värd och port. Vanligtvis är SMTP-värden mail.dindomän.se och port 465 används ofta. Kontrollera denna information hos din leverantör.
Du måste också välja kryptering. De flesta leverantörer stöder både SSL och TLS.
Slå sedan på autentisering och ange ditt SMTP-användarnamn och lösenord.Klicka på knappen ”Spara inställningar” för att lagra alla ändringar du har gjort.

Testa SMTP-inställningar

Nu när WP Mail SMTP har konfigurerats för att skicka e-post bör det testas för att kontrollera att allt fungerar. Gå till insticksidan för insticksprogrammet och klicka på fliken ”E-posttest”.
Du måste ange en e-postadress där du vill få test-e-post. Detta kan eventuellt vara en personlig e-post, det måste bara vara en giltig e-postadress som du kan komma åt. Efter att ha fyllt i rutan klickar du på ”Skicka e-post” för att fortsätta.
WP Mail SMTP skickar e-postadressen ett e-postmeddelande med de inställningar som du har ställt in tidigare. Du ser ett framgångsmeddelande när det skickas framgångsrikt.

Säkerställa ditt e-postlösenord

Lösenordet som ställts in tidigare i avsnittet ”Använd din e-postadress i WordPress” i den här bloggen lagras som vanlig text. Det betyder att det inte är säkert. WP Mail SMTP-plugin-programmet har ett alternativ för att göra det säkert.
För att göra detta måste du lägga till lite kod i filen wp-config.php.
Först måste du ansluta till din webbplats med en FTP-klient eller ett File Manager-program i cPanel. När du har anslutit hittar du din wp-config.php-fil i rotmappen.
Du kan redigera detta med en vanlig textredigerare, t.ex. anteckningsblock eller textredigerare.
Hitta sedan raden som säger ’Det är allt, sluta redigera! Happy Blogging ’. Lägg sedan till den här koden precis ovanför den.

definiera ('WPMS_ON', true);
definiera ('WPMS_SMTP_PASS', 'ditt_lösenord');

Se till att ersätta ’ditt_lösenord’ med lösenordet du vill använda. Spara och ladda sedan upp din wp-config.php-fil tillbaka till servern. Du kan sedan besöka ditt WordPress-administrationsområde. Gå till Inställningar och sedan Wp Mail SMTP-sida. Du kommer då att kunna se att lösenordsfältet är inaktiverat.

Felsökning av WordPress-e-postfel

Den vanligaste orsaken till fel vid sändning av e-postmeddelanden med SMTP är att ha en felaktig SMTP-värd eller en port. Du måste se till att du anger rätt värd- och portinställningar. Du kan kontrollera dessa med ditt webbhotell. En annan orsak till fel är att välja fel krypteringsmetod. SSL är vanligtvis den som fungerar bäst i de flesta miljöer. Om inte, bör du kontakta ditt webbhotell om dina e-postmeddelanden inte levereras.




Så använder du Gmail gratis med din domän

Visste du att du kan få gratis e-post till din domän? Med Google Apps och Gmail är det förvånansvärt ganska enkelt ordnat.

Ja, du läste rätt. Du kan använda din domän med Gmail helt gratis. Enda haken är att du måste ha e-postadresser hos någon webbleverantör och att du måste använda dig av en App. Detta tricks fungerar alltså inte på en dator vad jag vet just i detta nu, kanske det finns någon lösning – återkommer om det i sådana fall. Det enda du behöver är en mobiltelefon och att du laddat ned appen Gmail.

Ladda ned och installera appen Gmail.

  1. Ladda ned och installera appen Gmail.
 Gmail för Android
 Gmail för iPhone
  1.  Starta upp Gmail på din mobiltelefon.
  2. Lägg till konto och välj Annan (IMAP)
  3. Du hittar inställningar för din e-post hos din leverantör (webbhotellet).
  4. Lägg till din mejladress, t.ex info@dindomän.se, i mitt fall så skrev jag t.ex hej@dandersson.nu
  5. Klicka på nästa.
  6. Redigera inkommande (IMAP) serverinställningar, använd SSL/TLS.
  7. Redigera utgående (SMTP) serverinställningar, använd SSL/TLS.
  8. (Du hittar dina inställningarna för IMAP och SMTP hos din leverantör/ditt webbotell).
  9. Slutför.

Då var det klart, nu kan du använda e-postklienten Gmail med din domän och i din mobiltelefon helt gratis.

 

 




Skapa ett Google Analytics-tillägg för WordPress

Jag stöter ofta på artiklar, frågor i forum och i sociala medier där frågan ofta handlar om bästa tilläg eller hur man installerar Google Analytics på en WordPress sida.  Det finns en rad olika metoder för detta som jag skriver om här.
Det här inlägget handlar dock om hur du kan skapa ett eget Google Analytics-tillägg för din WordPress hemsida. Nedan skriver jag hur ett sådant skapas med grundläggande spårning, men därefter kan du såklart skräddarsy din spårning precis hur du vill.

Många av de nyare teman  inkluderar en funktion eller en del i temat som låter dig lägga till din Google Analytics-kod i. Det är ju jättebra och enkelt, men många av dom precis som tillägg är dock grundläggande och saknar avancerade funktionalitet som länk / händelsespårning och liknande såvida man inte betalar och använder sig av något tillägg som kostar pengar.
I vanliga fall och av vana skulle jag helt enkelt lägga till Google Analytics-koden direkt i header.php men det finns många fallgropar med den metoden, mest för att tappa dina ändringar när du ändrar teman eller kör en temainformation (om du inte använder underordnade teman på lämpligt sätt ) …

 

Steg 1: Skapa plugin-mappen och en PHP-fil.

Att skapa ett anpassat plugin är lättare och mer användbart än jag någonsin föreställt mig. kärnan i varje anpassat plugin är en katalogmapp som ska leva i din / plugins-mapp (vanligtvis wp-content / plugins /) och en .php-fil för att skapa din funktion.

  1. Skapa först en mapp i din plugin-katalog med ditt plugin-namn (använd små bokstäver och inga mellanslag för bästa resultat): Till exempel: /wp-content/plugins/my-analytics-plugin
  2. Skapa sedan en .php-fil och namnge den på samma sätt: t.ex. my-analytics-plugin.php

Innehållet i den php-filen måste börja med WP-huvudinfo för att namnge den och associera den på lämpligt sätt. Allt som krävs är plugin-namnet, men du kan ge den ytterligare information för att hjälpa till på admin-skärmarna. Här är ett exempel:


/*Plugin Name: My Analytics
* Description: En snabb custom plugg för att lägga till Google Analytics i headern (eller footern) på alla sidor.
* Version: 1.0
* Author: D. Andersson
* Author URI: https://dandersson.nu
*/

Steg 2: Lägg till funktionerna i din .php-fil

Sedan under plugininformationen måste vi inkludera Analytics-informationen (ändra UA-kontot till ditt konto-ID):

Du kan naturligtvis anpassa Analytics-koden änu mer härifrån. Jag lägger till saker som spårning över flera domäner, _setAllowLinker, etc., . Se exemplet ovan, jag ville köra Analytics i <head> på sidan eftersom mina spårningsinsatser för flera domäner hade krävt om det varit ett realt scenarion. Du kan placera den på andra platser (t.ex. sidfoten) med WP Action Hooks … mer om WP hookar här.
Ändra till exempel rad 1 i funktionen ovan för att återspegla “wp_footer” i stället för “wp_head”, det kan hända att “wp_head” inte fungerar, ändra i sådana fall rad 1.

add_action( ’wp_head’, ’plugin_add_analytics’ );

till följande

add_action( ’wp_footer’, ’plugin_add_analytics’ );

Steg 3: Ladda upp och aktivera.

Därifrån kan du ladda upp din mapp till din plugins-katalog, gå sedan till admininstrationen i WordPress, klicka på tillägg, leta upp och aktivera tillägget så är du igång!

Kom ihåg

Ågärder som på något sätt innebär att du måste agera operativt görs alltid på egen risk och säkerhetskopiering är därför att rekommendera i detta fall. Om du skulle göra något som skulle få din kod att krasha eller om du lägger till en dålig funktion,  så ta antingen bort filen eller ändra filtillägget till en .txt-förlängning för att automatiskt inaktivera tillägget via t. ex cPanel  via ditt konto hos din webbhotellsleverantör alternativt via FTP, jag brukar välja det sistnämnda.

 




Installera Google Analytics i WordPress

Hur installerar du Google Analytics i WordPress?

Det finns många sätt att installera Google Analytics i WordPress. Den här artikeln kommer att belysa tre olika alternativ som är dom allra vanligaste metoderna.

Det finns som sagt en rad olika sätt att installera Google Analytics i WordPress, det kan göras vi tillägg eller genom ett par raders kod. Den här artikeln kommer att belysa tre vanligt förekommande alternativ. Välj den metod du känner dig bekväm och som passar dina behov bäst!

Vad är Google Analytics?

Google Analytics är ett av de viktigaste verktygen för WordPress-sidor och tillåter dig i sitt grundutförande att följa dina besökare, var de kommer ifrån och vad de gör på din hemsida. Du kan även hålla koll på hur lång tid de spenderar på din sajt och mycket mer därtill. När det kommer till att implementera Google Analytics på din WordPress-hemsida så skulle du kunna infoga en kod i temat eller dina tema-filer, men denna kod kan komma att försvinna när du uppdaterar eller byter tema. Så därav rekommenderas alltså inte denna lösning. Nedan följer några av de vanligaste metoderna:

1. Installera Google Analytics via tillägg

Google Analytics för WordPress av MonsterInsights
Det bästa sättet att installera Google Analytics via tillägg i det fall det behovet finns är genom att använda tillägget MonsterInsights. Tillägget finns även i en kostnadsfri version

Insert Headers and Footers
Tillägget Insert Headers and Footers är ett kostnadsfritt alternativ och lättviktigt tillägg om du bara vill infoga koden och i huvudsak vill få igång spårningen nästan med detsamma. Tillägget är inte lika bra som MonsterInsights eftersom du inte kommer att kunna göra några avancerade inställningar, och du kommer heller inte att kunna se din statistik direkt i WordPress. Du behöver först ladda ned tillägget och aktivera det. Därefter går du till Inställningar » Insert Headers and Footers. Här klistrar du in din Google Analytics spårningskod. Spårningskoden hittar du i ditt Analytics-konto och via Administratör, klicka på Spårningsinformation strax under kolumnen Egendom och välj därefter Spårningskod. Nedan är ett exempel på hur spårningskoden i dess enklaste form kan se ut:

<!-- Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->
<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-12345678-1"> </script> 
<script> window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} 
gtag('js', new Date());   
gtag('config', 'UA-12345678-1'); 
</script>

2. Installera Google Analytics i WordPress tema

Den här metoden för att installera Google Analytics är endast till för lite mer vana användare och som kan en del kod. Denna metoden innebär alltså att du skulle kunna infoga Google Analytics kod i temat eller dina tema-filer, metoden är dock något opålitlig eftersom din spårningskod kan i värsta fall komma att försvinna om du ändrar eller uppdaterar ditt tema. Denna lösningen rekommenderas alltså inte.

Lägg till kod i header.php filen
Redigera header.php filen i ditt WordPress-tema och klistra in din Spårningskod precis efter <body> taggen. Glöm inte att spara ändringarna, klicka på uppdatera för säkerhets skull.
 

3. Installera Google Analytics i functions.php

Lägg till kod i barntemats functions.php
Du kan också lägga till Google Analytics spårningskod till ditt WordPress barntema och i dess ”function.php”-fil. Den kommer då automatiskt att lägga till koden till varje sida på din WordPress sajt. Du behöver då lägga till följande kod i ditt barntemas functions.php fil: 




Bättre SEO i WordPress med tillägg

Undersökningar av Fresh Chalk visar på att WordPress-användaren överlag och generellt sätt får en bättre grundläggande SEO för sin sajt om denne t.ex använder sig av ett SEO-tillägg.


Sökoptimering med hjälp av tillägg

Yoast SEO eller YOAST som det kallas är överlag det enklaste alternativet av dem tillägg som finns, och dessutom på svenska. Men det är inte det mest kraftfulla tillägget/- verktyget utifrån ett funktionellt och tekniskt perspektiv. Plus i kanten för YOAST är dock att det är delvis på svenska, vilket jag tror är en av anledningar till att det används i stor utsträckning i Sverige.

Tilläggen RankMath och SEOpress är relativt nya tillägg på marknaden som är snäppet vassare och tämligen kraftfullare än vad YOAST är idagsläget. Dom är lite lättare byggt och bättre ur ett tekniskt perspektiv då det innehåller flera funktioner i ett och samma verktyg. För att sammanfatta så kan man helt enkelt säga att dessa ger dig mer möjligheter och mer teknik ur ett SEO-hänseende än vad andra WordPress-tillägg för SEO gör.


SEO-tillägg är främst ett hjälpmedel

Ett SEO-tillägg är främst ett verktyg och ett hjälpmedel för att du relativt smidigt i ett initialt skede ska kunna få en någorlunda hygglig och grundläggande SEO. Hjälpmedlet hjälper dig alltså sökoptimera din sajt och bedömmer din sökoptimering utifrån någon slags betygsskala.

I det fall just du använder dig av ett SEO-tillägg för din WordPress hemsida så är det några saker som du bör fundera kring och komma ihåg, dessa är b.la:

  • Ett SEO-tillägg är inget gyllene guldägg som gör ALLT åt dig. Det krävs fortfarande en hel del handpåläggning, och det kommer alltid att förbli så.
  • Ett SEO-tillägg är främst ett hjälpmedel/en guide för en grundläggande SEO, som tar dig en bit, men kanske inte hela vägen.
  • Det finns ingen quick fix eller ”enkelt program”. 
  • Syftet är att din webbplats ska attrahera konverterande trafik från sökmotorer.
  • SEO är en yrkeskunskap som tar tid att bli bra på.
  • Fokusera på att leverera värde åt dina läsare/kunder. (grundregel oavsett om du använder ett SEO-tillägg eller ej). Här kan jag tipsa om en artikel av Mattias Åkerberg http://pleasecopyme.se/2019/09/seo-for-copywriters/
  • Gör din sökordsanalys/research
  • Skapa relevant innehåll. 

SEO i ständig utveckling

SEO är i ständig utveckling och branschen fortsätter att förändras snabbt och man måste hålla sig uppdaterad hålla sig uppdaterad med den senaste informationen och också vara rejält aktiv och med ett grävande mind-set . SEO är inte något som du kan lära dig på ett par timmar, några dagars kurs eller snabbkurs i USA eller av någon bok, podd eller blogg. Snarare måste du fortsätta att gräva så länge du håller på med SEO.




Hur hittar du sökordsplaneraren i Google Ads?

Saknar du Sökordsplaneraren eller undrar var du hittar verktyget nu för tiden? Ingen fara, det går fortfarande att komma åt Sökordsplaneraren utan att först behöva skapa en kampanj i Google Ads. Google har bara försvårat det lite.


Sökordsplaneraren 

Tidigare när Google Ads var Google AdWords så var det inga konstigheter att hitta och använda verktyget Keyword Planner, eller Sökordsplaneraren som det kallas på svenska. Sen kom det en rad förändringar och slutligen bytte man även namn till Google Ads. I samband med den här förändringen som skedde så gick ett rykte att Sökordsplaneraren har man numera tillgång till först efter att man också skapade en kampanj. Men så är inte det alltså inte, det går fortfarande att komma åt Sökordsplaneraren utan att först behöva skapa en kampanj i Ads. Om du är nyfiken på hur du fortfarande kommer åt Sökordsplaneraren för att ta fram information om sökord, prognoser och uppskattad kostnad och mycket mer. Ja, då läser du vidare nedan, så skriver jag hur det går till.


Vad är Sökordsplaneraren för något?

Sökordsplaneraren är ett är ett mycket hjälpsamt verktyg för såväl sökmotoroptimering (SEO) likväl som sökmotorannonsering (SEM) som ger förslag på relaterade sökord till de varor eller tjänster som du marknadsför på din hemsida. Verktyget kommer man endast åt genom sitt Google konto. När du matar in ett sökord i verktyget så skapas det per automatik en lista med förslag som är relaterade till just det sökord som du har matat in i verktyget.  Så, utan att utveckla det vidare så är Sökordsplaneraren ett ypperligt bra verktyg som hjälper till att få en sökordslista, och framför allt en bredare sökordslista. Sökordsplaneraren är ett fantastiskt verktyg som Google kallar Sökordsplaneraren i sitt annonsverktyg Google Ads som låter dig ta reda på vad folk söker efter i sökmotorn Google. Verktyget används framförallt av dem som ska annonsera genom Google Ads men kan såklart också även likabra  att användas av dig som inte tänkt att annonsera. Helt enkelt ett SEO-verktyg som dem flesta sajtägare bör nyttja åtminstone en gång.

 

Hur används sökordsplaneraren?

Sökordsplaneraren är ett sökanalys- och sökordsverktyg som återfinns i Google Ads och det används framförallt till att:

  • Upptäcka nya sökord – få sökordsförslag som kan hjälpa dig att nå personer som är intresserade av din produkt eller tjänst.
  • Få information om sökvolym – se hur många sökningar som görs månatligen på orden i fråga och få prognoser för vad de kan ge för resultat i framtiden.


Varför ska man använda sökordsplaneraren?

För att summera det hela kortfattat är Googles sökordsplanerare ett verktyg som används för att hitta nya sökord och även få information om antalet sökningar på dessa samt även bland annat uppskattad svårighet, konkurrens, och kostnad i det fall man vill annonsera på sökordet. Med hjälp av sökordsplaneraren kan man få ut en mängd data där man helt enkelt kan välja ut sina sökord utifrån ett mer strategiskt perspektiv.


Var finns Sökordsplaneraren i Google Ads

Så här kommer du åt verktyget (du behöver ett Google-konto):

    1. Gå till startsidan för Sökordsplaneraren:
      https://ads.google.com/home/tools/keyword-planner/
    2. Klicka på ÖPPNA SÖKORDSPLANERAREN
    3. Vid frågan om Vad är huvudsyftet med annonsen? … klicka på Sälj mer på webbplatsen eller få fler registreringar. 
    4. Klicka på textlänken Växla till expertläget en bit ned. Se bild nedan.

      Sökordsplaneraren, syfte

    5. Når frågan om kampanjtyp dyker upp så klicka på Skapa ett konto utan kampanj.

      Sökordsplaneraren, kampanjtyp

    6. Grattis! Nu har du snart tillgång till Sökordsplaneraren, klicka på EXPLORE YOUR ACCOUNT
    7. Sökordsplaneraren hittar du via TOOLS & SETTINGS och vid kolumnen PLANNING längst till vänster så klickar du på Keyword Planner.
    8. Därefter så gör du ditt val så är du igång med Sökordsplaneraren.

Om sökordsplaneraren